Noordwaarts - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Frits - WaarBenJij.nu Noordwaarts - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Frits - WaarBenJij.nu

Noordwaarts

Blijf op de hoogte en volg Frits

24 December 2012 | Bolivia, Sucre

Heey lieve mensen!
Alweer een hele tijd sinds mn laatste bericht. Ik leef nog hoor! Maar dat is niet zo vanzelfsprekend (niet alleen door einde van de wereld vrijdag) omdat we eergister een mijn hebben bezocht waar ik me lang niet veilig voelde. Om niet te vallen in de schachten was al moeilijk genoeg, maar de lucht was er ook giftig, en je kon de muren op sommige plekken niet aanraken omdat er asbest in zat. Op een gegeven moment wilde de gids een demonstratie geven van dinamiet (dat ik op de markt van Potosi gewoon had gekocht) maar dat ging niet helemaal goed. Het ging niet af, en de beste man had besloten de demonstratie te geven op een punt waar we gelijk langs moesten om terug te gaan. Dus dat werd snel er langs rennen. Niet veel later werd het nog enger: we stonden in een gang toen er dichtbij een serie dinamiet begon te ontploffen. We konden niet zien waarvandaan, en de beste optie was te blijven wachten, terwijl er stukken steen uit het plafond en van de muren vielen. Na twee minuten hield het getril op en zijn we snel naar de uitgang gegaan.
Een andere schrikervaring was tijdens een driedaagse tour rond Uyuni. Onze chauffeur viel even in slaap achter het wiel en we raakten van de 'weg'. Gelukkig was er geen grote steen en we werden alleen door elkaar geschud door het ruige terrein. Verder was de tour wel een omgeloofelijk mooie ervaring. Hoe indrukwekkend het is kan ik moeilijk beschrijven, maar dit zijn de dingen die we gezien hebben: zoutvlaktes (sommige stukken zagen er door regenwater uit als spiegels) met in het midden een 'cactuseiland', een cemetario met oude stoomtreinen, woestijnen, laguna's met flamingos, vulkanen, geisers die stoom een gassen uitspuwden, heerlijke warmwaterbronnen en besneeuwde bergtoppen. (sommige momenten waren we boven 5000 meter)
Voor we naar Bolivia gingen hebben we ook een tour rond Cafayate gedaan (1 dag) waarbij we door de bergen reden. Die was op zich al heel indrukwekkend maar werd later een beetje tenietgedaan door Uyuni.

In Cordoba waren we een paar dagen voordat we naar het noorden doortrokken. Het was 42 graden dus namen we een bus naar een rivier ver buiten de stad, dat was echt heerlijk. Cordoba was niet heel speciaal maar het uitgaansleven was er wel heel goed. Echt een studentenstad.

Daarvoor waren we in Buenos Aires. Na 4 dagen kwamen Peter en zijn ouders aan, maar die vier dagen waren ook fijn, in BA hoef je je vooral snachts niet te vervelen. En ook overdag is er ontzettend veel te zien. Een heel Europese stijl, het leek erg op Madrid. De 20baansweg door het centrum is een atractie op zich en de restaurants die de beste biefstukken serveren deden het bij mij ook erg goed. Ik was niet van plan om een voetbalwedstrijd te bezoeken, maar liep wel door de wijk Boca, waar het stadion van Boca Juniors ligt. Daar kon ik heel toevallig kaartjes kopen voorhet uitvak in de finale van de copa libertadores, de champions league van Zuid Amerika! De sfeer was mooi, maar het uitvak (Sao Paolo) was niet uitverkocht. Het was jammer dat de wedstrijd 0-0 eindigde waardoor de wedstrijd in Sao Paolo in een tweede wedstrijd beslist moest worden. Dus geen groots volksfeest. We werden tegen rellen nog twee uur in het stadion vastgehouden. Ach ja.
Verder in BA nog een tangoshow gezien, veel gedanst, veel gelopen, de prachtige begraafplaats bezocht en tussendoor lekker lui gedaan.

Drie weken geleden zijn we uit BA vetrokken en nu zijn we inmiddels een week in Sucre. Hier een taalcursus gedaan en een beetje door de stad gelopen. We zitten in een hotel met veel gezellige mensen dus veel lol en vanavond kerstdiner. We wilden wel meer taalcursus maar dat past even niet helemaal in het schema omdat we nieuw jaar in La Paz willen vieren. Maar er volgen sowieso nog wel wat lesjes.

Dat was het wel weer! Iedereen heel fijne kerstdagen en gelukkig nieuw jaar!
Joehoe!!

Oja en 7607 op de kilometertellert!

voor een idee van de tour:

• 25 December 2012 - 13:21

Anneke Koning-Corveleijn:

Dag Frits, jij ook een fijne kerst en een inspirerned, gelukkig nieuwjaar! Groetjes van Anneke en Kees

• 25 December 2012 - 15:43

Ineke Hordijk:

Frits,
    Jij ook prettige kerst en goed 2013.
    Blij een bericht van je te lezen.
    Groeten Jan en Ineke.

• 27 December 2012 - 17:16

Elisabeth & Marijke:

Hallo Frits,
    Wat een avonturen! En ze lopen gelukkig goed af. Geweldig wat je allemaal ziet en meemaakt. Veel plezier bij de jaarwisseling in La Paz en heel veel goeds gewenst voor 2013!!!
    Liefs, E&M

• 01 Januari 2013 - 07:35