Eerste dagen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Frits - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Frits - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Frits

27 Oktober 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Zo, daar zijn we dan. Het duurde even om er te komen zeg... Bij aankomst op Schiphol was het eerste bericht dat mijn vlucht naar Londen geannuleerd was. Vervolgens werd ik overgeboekt via Lissabon, maar die vlucht had zoveel vertraging dat ik de aansluiting miste. Dus kreeg ik een hotel toegewezen en kon ik nog wat van de stad zien. De volgende dag moest ik vroeg op om alsnog naar Rio te vliegen. De hele vlucht had ik mooi weer maar het laatste uur donderwolken. De landing was erg spannend tussen bliksemschichten en schreeuwende medepassagiers. Maar toen we onder de wolken uitkwamen zag ik in de verte het Christusbeeld en zat bij mij de sfeer er goed in.
Vervolgens ging ik met de bus naar het hostel in Ipanema, een van de beste buurten van Rio. Onderweg zag ik wel de echte favela's, maar zo 1s avonds laat was ik blij daar niet heen te hoeven. In het hostel was Peter al geinstalleerd en samen hebben we wat gegeten voordat we maar gingen slapen.
De volgende ochtend werden we vroeg wakker. We namen de bus naar het christusbeeld. De lucht was opgeklaard en we hadden een prachtig uitzicht over de stad. Rio ligt rond een aantal stranden en natuurlijke baaien. Verder is er een groot binnenmeer en zijn er meerdere stadia te zien, waaronder het gigantische maracena, het grootste voetbalstadion ter wereld, waar na de huidige verbouwing bijna 200.000 man de WK-finale in zullen bezoeken.
Na dit uitstapje zijn we weer afgedaald om even op het strand te gaan liggen. Het was weer bewolkt geworden en zwemmen zat er nog even niet in. Na wat te eten ben ik toen in mijn uppie op weg gegaan naar het estadio Sao Januario gegaan om een de wedstrijd Vasco de Gama-Internacionale te zien. Daar aangekomen belandde ik in een complete chaos rond de bilhetteria, maar uiteindelijk begreep ik dat er tussen de straatbarbeques en straatverkopers een rij slingerde. Het stadiob was niet uitverkocht maar de sfeer zat er goed in: VAAAAAASCO VAAAAAASCO, zeker toen we op 1-0 kwamen. De sterspeler van het andere team, Forlan, de beste speler van het WK, maakte nog voor rust 1-1 en 2-1 en verder hoorde ik vooral nog dat de brazilianen goed kunnen schelden.
Na de wedstrijd liep ik naar de 'bushalte' (je moet gewoon de bus aanhouden) maar de bus reed me gewoon voorbij en er stond "garagem" op. Dus daar stond ik in een buitenwijk tussen voetbalfans waarvan ik al bij het kaartjes kopen had gemerkd dat niemand een woord engels kon. Ik begon maar mee te lopen met een grote groep en probeerde het onderweg nog bij iemand om te vragen waar het heen ging. Deze (anders dan de anderen, in overhemd i.p.v. voetbalshirt, en, als een van de weinige, blank) sprak gelukkig wel wat engels en bood me een lift aan. Het leek me niet heel verstandig maar ik had niet veel opties en de man zag er helemaal niet gevaarlijk uit (in tegenstelling tot de meesten daar). En ja hoor, hij bracht me gewoon naar het metostation terwijl hij zijn gebrekkige engels op me oefende.
Voor de volgende dag had Peter geregeld dat we op twee motoren door de stad zouden worden gebracht, onder andere naar twee favela's. Alleen al vier uur achterop een motor touren was leuk, en we werden ook naar een paar interessante plekken gebracht, zoals de favela waar (kennelijk) een clip van Michael Jackson was opgenomen. Met een kabelbaantje gingen we een heel steile favela op om vervolgens naar beneden te lopen. Daar zijn de huizen constant in aanbouw, en ook in verval. Mensen metselen steeds hogere muurtjes op hun dak om nieuwe verdiepingen te maken. Dan kunnen ze die weer verkopen of verhuren of zelf gebruiken en zo groeien de favelas langzaam van hutjes tot provisorische flatgebouwen.
's Avonds verhuisden we naar een goedkope hostel in een goedkoper deel va de stad waar ook veel meer straatcultuur is. Die avond ging ik nog naar het stadion van de koploper van de Braziliaanse futebol-competitie, Fluminese, maar bij aankomst merkte ik helaas dat het al uitverkocht was. Terug in Lapa (de wijk van ons hostel) zijn we op straat wat gaan drinken. Overal werd live muziek gemaakt en bij een straatfeestje zijn we blijven hangen. We werden wel veel lastig gavallen door zwervers maar het was leuk om zo'n feest te zien ( we waren zo'n beetje de enige touristen) Eerster was erlive samba (ofzoiets, ik ben er niet erg bekend mee) en daarna een rap-battle.
Vanmorgen zijn we weer op pad gegaan. Ik wilde eigenlijk naar het oude coloniale centrum, maar we dwaalden al snel af. Zo gingen we naar de trappen die ik kende van een clip van snoop dogg ( http://www.youtube.com/watch?v=tFfb_CwBma0 ) die erg bijzonder bleek te zijn. Een kunstenaar vervangt daar dagelijks tegels met nieuwe die hij krijgt toegestuurd, ik zal binnenkort wat foto's sturen.
Bovenaan de trap liepen we op goed geluk door naar boven. Het uitzicht was prachtig en we klommen door tot de top van de heuvel waar we een ruine van een koloniaal paleis aantroffen met een nog mooier uitzicht. Wat verder vonden we een klein museum met veel schilderijen van Rio in de koloniale tijd, en met een mooie tuin. We zagen op een berg aan de overkant een favela en besloten die kant op te gaan. Maar tijdens de afdaling keek ik door een deur een binnenplaats in waar auto's werden gerepareerd. Een man daar haalde ons naar binnen en we kregen uit het niets een bord bonensoep met ontzettend pittige olie en een glaasje sterke drank voorgeschoteld. Toen we dat ophadden kregen we nog een soort zoete aardappel met boter (maar dan net wat anders, het leek ook op schorseneren) en dus bleven we nog even. Na een groepsfoto was het ons eindelijk toegestaan weer voort te gaan. Een uurtje later waren we eindelijk in de favela die we hadden gezien en daar dronken we een cola'tje (hadden ze niet dus dan maar Guarana, de locale frisdrank). Wel tien mensen kwamen met ons een praatje maken, maar dat gaat vrij moeilijk. Ik was heel lang en wat deden we hier(?) begreep ik wel. Een klein jongetje wilde ook een keer vliegen. We wilden op een andere manier weer afdalen maar kwamen dat liep dood en toen we een beetje verdwaald waren praatten we even met drie zusjes. Die speelden daar naast tussen eenvuilnisberg en een latrine en tussen de kippen en kalkoenen, een erg treurig gezicht. Gelukkig waren zij er erg vrolijk onder en ze brachten ons weer naar de weg naar beneden. We liepen nog wat door de stad, gingen terug naar ons hostel, sliepen wat en nu zit ik hier.

Dat waren dus drie dagen Rio maar het hadden voor mijn gevoel ook drie weken kunnen zijn. Ik ben benieuwd wat we verder nog kunnen verwachten. Vanavond gaan we in ieder geval een sambaclub bezoeken, daar heeft Peter heel lang op zitten oefenen (oef en wat moet ik dan doen? we zien het wel). Het is een heel verhaal zeg, hopen dat de volgende ook zo leuk en vol zal zijn. Groetjes uit Rio!!!

  • 27 Oktober 2012 - 22:40

    Maurits En Janneke:

    Wat heb jij al een hoop beleefd. Klinkt allemaal leuk en intressant. Hoelang ga je? We wensen je nog veel plezier toe. We zullen bliven mee lezen.
    Gr van ons allemaal.

  • 28 Oktober 2012 - 14:43

    Dali Donker:

    Lekker bezig!

  • 28 Oktober 2012 - 16:38

    Laurens:

    BIESTA TORRYS!

  • 28 Oktober 2012 - 17:54

    Jelle:

    Chill man!

  • 28 Oktober 2012 - 22:48

    Anneke Koning-Corveleijn:

    Wow, Frits, drie dagen en je hebt al genoeg beleefd voor het dubbele. Ben benieuwd hoe het je in de sambaclub is bevallen. have fun and take care! Groeten van Kees en Anneke

  • 03 November 2012 - 18:41

    Paulo:

    haha nice fritson

  • 03 November 2012 - 19:39

    Bjorn:

    Guarana is boem switi! Geluk aan beide en hoop snel weer een verhaaltje te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Zuid-Amerika

ik ga op reis en ik neem mee

Recente Reisverslagen:

09 Maart 2013

In de lucht en in het water

11 Februari 2013

Meel en eieren

13 Januari 2013

Welcome to the Jungle!

24 December 2012

Noordwaarts

26 November 2012

tornado´s
Frits

Actief sinds 24 Okt. 2012
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 5086

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2012 - 31 December 2012

Zuid-Amerika

Landen bezocht: